Ha Ön egy új XC90 tulajdonosa vagy esetleg a svéd szabadidő-autó vásárlásán gondolkodik, akkor ez nem a véletlen műve. A döntését leginkább befolyásoló tényező nem biztos, hogy a letisztult skandináv dizájn és az új formavilág. A megbúvó valós vásárlási érvet valószínűleg észrevette sem vette: az aprólékosan megtervezett, remekül időzített bevezető kampányt.

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

12072_Volvo_XC90

Az egész történet 2013-ban indult, valószínűleg ekkor állt neki a Volvo PR és marketing csapata a tervezésnek, hogy mikor, milyen témájú sajtóközleményt bocsájtanak a szaksajtó rendelkezésére. A precíz tervezés eredménye a folyamatosan fenntartott érdeklődés az új típus iránt, mindez olyan formában történt, hogy a szaksajtó örömmel vette a híreket.

The all-new Volvo XC90

A munka végeredménye, hogy minimális kiadással értek el világraszóló hírverést, ezt nevezik egész pályás letámadásnak. A bevezetés hatásosságára példa az új Audi Q7, amely a 2015-ös Detroiti Motor Show-n debütált: nagyságrendekkel kisebb sajtóvisszhangja volt és van az Audi suvjának, mint a Volvónak.

43560_2013_Volvo_XC90

2014 tavaszán már „mindenki” tudta, hogy belátható időn belül érkezik az új XC90, ehhez nem kellett különösebben nagy jóstehetségnek lenni: az előd 2002. január hetedikén debütált a Detroiti Motor Show-n (NAIAS). Az első generáció tucat éve volt piacon, olyan közegben, ahol a japán cégek általában 6-7 évente cserélik a modelljeiket.

Run off Road protection

Furcsa, hogy az újdonságról sokat eláruló kémfotó nem készült, ez bizonyítja, ha egy gyár titokban akar tartani valamit, akkor az titok is marad.
Idevágó megjegyzés, hogy az autógyárak marketing fegyverként tekintenek a kémfotókat nyilvánosságra hozó sajtóra. A prototípus fotózás és az információ vadászat pedig külön üzletág az autós-újságíráson belül.

The all-new Volvo XC90 - Sensus

A Volvo sajtóosztálya 2014 május a végén adta ki az első új XC90-el kapcsolatos közleményét és a képeket. A fotók természetesen a belső főbb részleteit ábrázolták, a fókusz az érintőképernyős középkonzolon volt, de már szót ejtettek az SPA néven futó új padlólemezről is.

The all-new Volvo XC90

Június elején jöttek az új hírek, már több belső képpel, ezek leleplezték az újdonság belsejének minden szegletét.

The all-new Volvo XC90

Egy héten belül érkezett a következő információ morzsa, ami arról szólt, hogy az angol Bowers & Wilkins szállítja a legnagyobb Volvo szabadidő-autó csúcs hangrendszerét.

The all-new Volvo XC90 - Audio

A főbb jellemzők: 19 hangszóró, 1400 wattos teljesítmény és pazar hangzás.

Apple CarPlay in Volvo XC90

Június végén egy rövidke hír látott napvilágot az új modellel kapcsolatban. Ez tudatta, hogy az autó szórakoztató és információs központja az Android rendszerével is együttműködik, így már nem csak az Apple mobileszközeivel kompatibilis.

The all-new Volvo XC90

Július 8-án a hírek arról szóltak, hogy kb. 400 lóerőt és 60 g/km-es CO2 kibocsájtást tud majd a tölthető hibrid. Tisztán elektromos üzemmódban, néhány tíz kilométer a hatótávolsága.

148146_Volvo_XC90

636143. Ez a szám a július 11-én keltezett sajtóközleményben volt olvasható, ennyi első generációs XC90-et gyártottak. A szalagok leálltak a svéd üzemben, a présszerszámokat elszállították a Kínában lévő Daqingba, ahol a kifutott modell Volvo XC90 Classic néven kezd új életet. Az utolsó példány a Torslandban lévő Volvo múzeumba került, az új típus gyártása 2015 januárjában indult.

The all-new Volvo XC90 - Scalable Product Architecture (with text)

2014 augusztusában kezdtek felpörögni az események. A hónap közepe felé érkeztek az első képek és a konkrét műszaki adatok az SPA elnevezésű új padlólemezről. A svédek ekkor hozták nyilvánosságra, hogy a fejlesztésekre egy jelképes összeget, 11 milliárd dollárt költöttek.

Volvo XC90 body structure

Azért ilyen bődületesen nagy ez a szám, mert a padlólemez mellé, egy új motorcsaládot is kifejlesztettek, az új technológiákat más Volvóknál is felhasználják.

The all-new Volvo XC90

Ekkor lepleződött le a Thor kalapácsát szimbolizáló nappali menetfény és más jellegzetesség.

The all-new Volvo XC90 - First Edition

2014. augusztus 24-én kürtölték szét a hírügynökségek, hogy 1927 példányban érhető el a First Edition széria, amely Onyx feketében, Napa bőr belsővel és felénk turbódízel motorral volt kapható. Ekkor jelentek meg a teljes autót ábrázoló képek.

The all-new Volvo XC90

Ez az amit minden gyár és kereskedő szeret: kb. másfél percenként eladni egy autót! 47 óra leforgása alatt fogyott el a pazarul felszerelt első kiadás széria, itthon 19 kelt el belőle. Ez az országonkénti új autó eladások mennyiségét figyelembe véve világrekord, a hazai képviselet munkatársai előtt le a kalappal.
A teljesítményüket jól mutatja, hogy az évente 2,6 milliót meghaladó új autó értékesítést produkáló Egyesült Királyságban 53 First Edition kelt el… A legnagyobb mennyiséget természetesen az Egyesült Államokban adták el, mert ez a Volvo és az XC90 fő piaca.

The all-new Volvo XC90

Augusztus utolsó napjaiban zajlott le az első nemzetközi sajtóbemutató, ez még csak statikus bemutató volt. Ez annyit jelent, hogy bele lehetett ülni az autóba, de egy métert sem lehetett menni vele. Itt lehetett megérinteni először az Orrefors üveggyár termékét, a váltókar üvegborítását és a hengeres kapcsolókat.

The all-new Volvo XC90 - Cyclist Detection

2014 szeptembere: a Párizsi Motor Show látogatói már élőben is megszemlélhették a testes szabadidő-autót.

The all-new Volvo XC90 ? rollover crash test

A gyár kommunikációja okos és jól irányított, a biztonság és a környezetvédelem volt mindig a téma. Ennek a stratégiának megfelelően jött el az október közepe, amikor azt a céljukat tudatosították az olvasókkal, hogy 2020-ban már nem szenvednek halálos és súlyos sérülést az újabb Volvókban.

2016 XC90 IIHS Small Overlap Crash Test

Ezt a nemes célkitűzést az önvezetéshez szorosan kapcsolódó érzékelőkkel, beavatkozó rendszerekkel,  speciális ülésekkel és a rendkívül biztonságos karosszériával érik el.

Volvo Cars reveals 450 horsepower High Performance Drive-E Powertrain Concept

Októberben jelentették be, hogy elkészült a két turbófeltöltővel és villanymotorral meghajtott kompresszorral szerelt kétliteres motor. Így préselnek ki belőle 450 lóerőt, ezt a jövőben az XC90-ben is használni fogják.

Volvo XC90 crash test

December elején a Volvo a svédországi baleseti kutatólaborjába invitálta a nemzetközi sajtót. Több száz újságíró előtt, élőben demonstrálták az XC90 biztonságát, nem a megszokott törés teszt volt: az autó bábukkal a fedélzeten egy árok partnak hajtott. Így törték össze a félmilliárd forintnál többe kerülő, kézzel összerakott elő szériás prototípust.

Run off Road protection

Persze jól vizsgázott, ez az esemény a média figyelmét a balesetnél extra védelmet nyújtó ülésekre, a megelőző rendszerre és az erős karosszériára irányította.

The all-new Volvo XC90 Twin Engine powertrain

Decemberben hozták nyilvánosságra a T8 néven futó hibrid műszaki adatait. Az autó pontos tömegének a megadása azért elmaradt, amit lehet tudni, hogy elméletileg 2,5 liter a fogyasztása, 400 lóerővel és 640 Nm nyomatékkal gazdálkodhat a sofőr. Ezenfelül 59 gramm szén-dioxidot enged kilométerenként a levegőbe.

The all-new Volvo XC90 Twin Engine ? charge cable

Felhívnám az olvasó figyelmét arra, hogy most léptünk át 2015-be, eddig kazalnyi sajtómegjelenést úgy ért el az újdonság, hogy a cikkírók egy métert sem mentek az autóval! Februárban volt a nemzetközi sajtó részére szervezett tesztvezetés, persze Spanyolországban. Ennek az időszaknak a terméke, hogy nyilvánosságra hozták, hogy eddig 16 ezer megrendelés érkezett az új autóra, április elejére ez szám 24 ezerre nőtt.

Volvo Cars and artist & producer Avicii Feeling Good about the future

2015 áprilisának a végén indult útjára a reklám kampány. Az aláfestő zenét a svéd Avicii, Feeling Good száma szolgáltatta, ha emlékeznek rá, akkoriban „mindenhol” ez a sláger szólt.

Volvo_XC90_test_05

A bevezetés elemzést a júniusban tartott hazai sajtóbemutatóval zárom, az itt szerzett tapasztalatokról itt olvashat. Ekkor már rengeteget lehetett olvasni a hazai és a külföldi híradásokban az XC90-ről. Az autós szaksajtó által gerjesztett megjelenés mennyiséget csak azzal lehetett tovább növelni, hogy a Volvo hazai képviselete felállította a tesztautó parkját és elkezdődtek a hazai terepen történő tesztelések.

Utóirat: ha megfigyelte a bevezetés leírásában sehol sem volt említve egyetlen kínai név és a kínai anyacég sem. Az elvtársak okosak, csak a pénzt adják és nem szólnak bele a svédek munkájába, ők tudják mi kell a népnek. Így kell mesteri módon életre kelteni egy autómárkát.
Az XC90-et követte az S90 és a V90, amelyek ugyan erre a technikára épülnek, a fogadtatásuk persze nagyon jó.

Fotó: Autoblogger, Volvo

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!