A kisteherautó piac éllovasa idén újult meg. Ez egy alapos ráncfelvarrás volt, a változtatásoknak köszönhetően a Ranger még jobban felveszi a versenyt a frissebb fejlesztésű konkurensekkel. Most a kisteherautók sarokkövét, a rugózást járom körül.

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

All-new Ford Ranger

Nemsokára kiderül, hogy miért szinte lehetetlen küldetés a kisteherautók rugózásának a tervezése. Az oka, hogy egymásnak teljesen ellentmondó feltételeknek kell megfelelni, ezért fordul elő, hogy kemény, pattogós a rugózása az átlagos kisteherautónak.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0030

A gyári előírás szerint 1100 kilót cipelhet a Ranger, de ha úgy adódik, többel is elmegy. Élethelyzet: mikor meg van pakolva az autó, és még kell 6-7 cementes zsákot (25 kg/db) elvinni, akkor a megadott maximális tömeget könnyedén túl lehet lépni. A gazda úgy van vele, hogy úgy is túlméretezi a gyár az autót, ki fogja bírni azt a húsz kilométert a pluszt súllyal. A totális túlterhelés az egyik véglet.

Nova Ranger - 4X4

Ekkor a laprugó már a törés határon van, a rugózás pedig puha és kényelmes, ha nem ült fel a gumi bakokon a rugó. (Ez az a kis dudor, ami a képen a jobb oldali laprugó közepéből emelkedik ki.) Ennek az ellenpontja, mikor üresen szaladgál a tulajdonos, ekkor pattogós és kemény. E két véglet között kell egyensúlyt találnia a mérnököknek, amit elég nehéz megvalósítani.

Ford Ranger 2017

Az ideális állapotot a szintszabályzós levegős vagy hidraulikus rendszerek jelentenék, ezek alkalmazásával el lehetne hagyni a hátsó laprugót és a merev tengelyt. Ekkor minden terhelésnél, minden menetkörülmény között, változatlan lenne a vezető által beállított rugózás és a kocsi padlószintje. Az erősen túlméretezett és bonyolult rendszerrel van néhány egy gond: megfizethetetlenül drága és nagyságrendekkel körülményesebb a javítása, mint a megszokott megoldásoknak.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_004546

A Ranger tervezői igazodtak az autó, macsós, masszív, munkaautós külsejéhez és üresen kissé kemény a rugózás. Előnye a felépítésnek, a rugózásnak és a vastag oldalfalú gumiknak, hogy a hazai utakon nem kell finomkodni.

Nova Ranger - 4X4

Anyagi kár és gázelvétel nélkül lehet átcsörtetni a kisebb úthibákon, fekvőrendőrökön. Ami a hagyományos személyautóval óvatoskodásra késztet, az itt a nem számít.

The All-New Ford Ranger Six Speed Transmission rangersixspeed

A rugózásnak egy helyen volt nagy hátránya: olyan harmad vagy negyed rendű aszfaltos úton, ami teli volt 30-40 centi átmérőjű, pár centi mély lyukakkal. Ezt sehogy nem tudta a rendszer kirugózni, és az autó rettenetesen rázkódott tőle.

Ford Ranger Off-road Companion

A Ranger irányítása teherautós, tehát lézer precíz kanyar vadászatot ne várjon tőle az olvasó. Szomorú leírni, de a hazai úthálózatra teljesen ideális az egy milliméter híján 23 centis szabad-magasságú Ranger. Szétverhetetlen.

Ford at the Goodwood Festival of Speed 2016

Érdekes tapasztalat volt, mikor köves, lyukakkal teli, meredek hegyi utakon közlekedtem. Itt az ereszkedés és a hegymászás közben, szép lassú tempónál, a terheletlen autó nagyon kellemesen mozgott. A kerekek szépen lekövették a talaj egyenetlenségeit és a rugózás közben nagyon jó volt, megszűnt a rázás és a keménység.

Fotó: Autoblogger. Ford

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!