A kisteherautó piac egyik éllovasa az idén újult meg. Ez egy alapos ráncfelvarrás volt, a változtatásoknak köszönhetően a Ranger még jobban felveszi a versenyt az újabb fejlesztésű konkurensekkel. Most a motor kerül a középpontba.

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0058

Ha esetleg az a gondolata támadna az olvasónak, hogy a hátsó hajtás, a 160 lóerő és a 375 Nm kombinációjával jót lehet huncutkodni, akkor ki kell, hogy ábrándítsam.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0010

Poros, kavicsos vagy vizes aszfalton és laza talajon lehet a Rangerrel mókázni, pl. megfordulni helyben vagy keresztbe menni*. Ez inkább a könnyű farnak, a hátsóhajtásnak és a kikapcsolt menetstabilizálónak köszönhető, mintsem a lóerők óriási számának.

*Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a fentiket ésszel kell csinálni, mert a merev tengelyes, alvázas, magas súlypontú autóval, viszonylag könnyű felborulni. A szerző csak  azért próbál ki ilyeneket, hogy be tudjon róla számolni az olvasónak, mit tud az autó, hol vannak a határai. Mindent az olvasókért!

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0045654Mielőtt valaki egy tuningolt hátsóhajtású Ladát vagy egy Mazda MX5-öt látna bele a Rangerbe, kérem térjen vissza a valóságba: a Ranger 2049 kilós, egy milliméter híján 23 centis a szabad-magassága, legfőbb visszatérítési érv pedig, hogy a 12,3 másodperc alatt gyorsul százra.

Ford_Ranger_Limited_teszt_00698

A négyhengeres dízel 2198 köbcentis, egy turbófeltöltővel szerelve, pofon egyszerű technika, ami ebben az autóban tökéletes. A fő hangsúly a tartósságon van, erről a váltó áttételei is gondoskodnak.

Ford_Ranger_Limited_teszt_0066566

”Szét taposni” szinte lehetetlen: 90 km/órás sebességnél 1850 a fordulat, száznál 1900 környékén található a mutató, 110-nél kereken kétezernél állt, a hivatalos autópálya tempónál pedig 2300-on.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_008A motor mögött egy hatsebességes automataváltó található, ennek egyetlen hátránya, hogyha városi tempónál hezitálunk, akkor sokat ”gondolkodik” és kell egy kis idő neki, hogy döntésre jusson a le vagy fel váltás témájában. Ha határozottak vagyunk, gázt adunk, akkor visszakapcsol és gyorsítja az autót.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_003

Teljes gázos gyorsításnál fürgén kapcsolgat felfele, de közben telik az idő, a 12,3 másodperces százas sprint elég teherautós. Kívülről persze másabb a dolog: igen látványos amikor a nagy test, a morgós hanggal megindul, ekkor a Ranger olyan, mint egy dühödt orrszarvú.

All-new Ford Ranger

A fülke körbe járásánál a zaj nem lett említve, a hangszigetelés minőségére és alapossága akkor lesz világos, ha járó motornál lehúzzák az ablakot vagy kinyitják az ajtót: a motorhang ekkor hallatszik csak be, zárt ablakoknál, ajtónál nagy a csend.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0047

120 km/óra körül tempónál kezd hallatszódni a szélzaj, a motorhang ekkor még halk morajlásként, morgásként van jelen. Fordulatszámban kifejezve: 3000-től felfele kezd erősödni és a fülkében jobban hallhatóvá válni a motor hangja.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_00554

Érdekesség, hogy az elefántfüleket megszégyenítő külső tükrök nem igazán keltenek zajt. Jól lehet hátra látni bennük és behajthatók.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0045566

A váltóra visszatérve, a kényelmen kívül két ütős érv van mellette. Az egyik jól látszik a fenti képen: a Ranger fogyasztási átlaga 7,9 liter. Tehát túlzottan nem növeli a fogyasztást. (A kézi kapcsolású váltókhoz elérhető a Stop-Start rendszer, az automatához nem.)

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0057

Városban a sok apró gyorsítás felhúzta az étvágyat 9,3 liter magasságába, ezt jól ellensúlyozta a közúton és autópályán mért alacsonyabb fogyasztás.

Nova Ranger - 4X4

A másik érv az automata mellett a terepezéshez köthető. A kézi kapcsolású váltó, a gyakorlatlan vezető és a mély sár hármasa könnyen összehozza a kuplung leégést és a hajtás túlerőltetését. Az automataváltó vezérlése túlmelegedés esetén” pihenő” üzemre vált, s mikor már az olaj és az alkatrészek hőmérséklete megfelelő, akkor lehet tovább folytatni a sárból való kikecmergést.

Ranger at Agrishow

A lényeg, ha valaki sűrűn jár terepen, elviekben kevesebb anyagi kárral, hajtáslánc sérüléssel megússza a saraskodást, mert az automtaváltóval a pilóta gyakorlatlansága jól kiküszöbölhető. Az automata hülye biztos, ráadásul városi közlekedésben – főleg a budapesti dugókban – jól jön a gépi váltás.

Ford_Ranger_teszt_autoblogger.hu_0043

Aki mégis a saját kezében akarja tartani az irányítást, annak a kézi kapcsolást biztosító üzem mód ajánlható, ez a váltókar oldalra tolásával valósítható meg. Ekkor a kar előre és hátra mozgatásával lehet váltani. A kormány mögötti váltófülek nincsenek, úgyhogy csak a váltókar kapcsolgatása lehetséges.

Ford Ranger 2017

A Ranger hozza a személyautókra jellemző elektronikai, vezetést felügyelő, segítő kütyüket, legyen az tábla felismerés, sávtartás vagy a vészfékasszisztens. Ezek itt lettek kicsivel részletesebben megemlítve. Amit nem kell keresni, az a motor, váltó rugózásnak a változtatása, ez még nem került be a Rangerbe, valószínűleg a laprugós rugózás miatt.

Nova Ranger - 4X4

Zárógondolatként egy elmaradt megjegyzés a futóműves fejezethez, a Ranger álló helyzetben való mozgatáskor és terepezés közben, nyöszörgés hallatszott hátulról. A szokatlan hang a laprugók felől jött, nem szorult be kavics vagy más közéjük, az volt a baj, hogy a rugólapok között lévő apró távtartók ”kiszáradtak”. Gyógymód a problémára: meg kell kenni őket speciális folyadékkal, és ekkor elmúlik a nyöszörgésük. Hasonlóan jártam a Mitshibishi L200-al is.

Fotó: Autoblogger, Ford

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!