Fürdőruhás párokkal feldobott fotók az 1980-es évek végéről, a Grand Vitara és a felénk nem forgalmazott óriás: az XL7. Búcsúzásként pár kép az Equatorról, az USA-ban forgalmazott Suzuki kisteherautóról. Ez a Suzuki Vitara történelme képekben.

 

Ne maradjon le a suvokról és a kisteherautókkal kapcsolatos friss hírekről. A legújabb információkat és érdekességeket, az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Suzuki_Vitara_old_006

A Suzuki jó hírét a terepjárók között az LJ széria, az SJ/Samurai néven futó autók alapozták meg, ezeknek az utódja a Jimny. Náluk egy kategóriával nagyobb az 1988-ban piacra került Vitara.

Suzuki_Vitara_old_001

Az újdonság hozta a suzukis terepjárós standardokat: alvázas felépítés, nyomatéknövelővel („felező”) ellátott sebességváltó és jó terepjáróképesség. Ezt tetézte, hogy a nyolcvanas évek végén megjelent autó meglehetősen jól nézett ki. Gyártották kétajtós kivitelben, zárt és ponyva tetős változatban, ezen felül négyajtós karosszériával.

Suzuki_Vitara_old_009

A Suzuki sokáig együttműködött a General Motors-al, ezen felül elég sok helyen készítették a Vitarát. Ezért Geo Tracker, Chevrolet Tracker, GMC Tracker, Asüna Sunrunner, Pontiac Sunrunner és Mazda márkajelzéssel is piacra került.

Suzuki_Vitara_old_003

Ha nem volt elég a nevekből és a fürdőruhás párokból, akkor ott a Suzuki eltérő névadása: az USA-ban Sidekick néven futott, de a Portugália hajdani hivatalos fizető eszközét jelentő Escudót is bevetették. A sort a Santanával zárom, a spanyol vállalat a típus kifutását követően megvette a gyártási jogot és 2005-től Santana 300 és 350 név alatt került forgalomba az első generációs Vitara.

Suzuki_Vitara_old_010

A második generáció 1998-ban lépett színre. Könnyű felismerni a kettest, mert a szögletes előd arculata köszön vissza rajta, kissé gömbölyded formában.

GV range_main Az egész modell család: a kínálat része maradt a nyitott is, amelyet Sportnak neveztek.

Suzuki_Vitara_old_013

A második generációnál jelent meg a Grand Vitara, Grand Escudo elnevezés, ez utalás a méret növekedésre.

Suzuki_Vitara_old_005

A harmadik széria 2005-ben került a szalonokba, ebből a kivitelből is jó párat látni a hazai utakon. Ez már a kissé szögteles karosszériájú, felénk jobban ismert autó, amelynél komoly műszaki bravúrt hajtottak végre a japán mérnökök.

Suzuki_Vitara_old_015

A történet: a GM akkori Theta padlólemezét használták a japánok. A Suzuki szakemberei nem csak szolgai módon átvették az kereszt motoros, elsőkerék-hajtású autóknak szánt technikát, hanem komolyan átdolgozták. Megmaradt az alvázas felépítés, ezen felül a motort hosszába beépítették be, amihez csatlakozott a felezős, zárható központi differenciállal ellátott hajtásrendszer.

Suzuki_Vitara_old_007

A karosszériákból kétféle volt elérhető, a rövid tengelytávú kétajtós és a megszokott négyajtós. A Grand Vitara elnevezés itt sem nem véletlen, a nagyobb változat hossza eléri 4,5 métert.

Suzuki_Vitara_old_014

Az oroszországi autószalonon felvonultatott díszlet nem véletlen: a Vitarával tényleg lehet terepen közlekedni.

2005_Suzuki_XL7

A Grand Vitarának készült XL–7 néven futott verziója, ez a legnagyobb Suzuki terepjáró. Az első generáció 2008 és 2006 között gördült le a gyártósorról, hátsó és összkerékhajtással lehetett kapni. A motorok igazodtak a méretekhez: a 2,5 és 2,7 literes erőművek 156 és 185 lóerőt teljesítettek.

 

 

A 2006 novemberében bemutatott harmadik kivitel már nem önálló Suzuki tervezés volt, itt már belépett a GM által művészi szinten művelt jelvénycserés autógyártás, amit badge engineeringnek neveznek.

2011 Chevrolet Equinox LTZ. X11CT_EQ001 (06/22/2010) (United States)

Ez a műfaj arról szól, hogy az azonos technikájú, karosszériájú autókat szinte csak az eltérő hűtőrács, pár külső jegy és a márkajelzés különbözteti meg egymástól. A már Vitara XL7 néven futó autó szinte csak a jelvényeiben tért el a Chevrolet Equinox, Pontiac Torrent, Saturn Vue és az Opel Antara modellektől. Az amerikai piacon forgalmazott XL7 gyártása Kanadában történt, nem volt túl hosszú életű a típus, mert 2009-ben már le is álltak a készítésével.

vitara_129

A negyedik széria bemutatója a 2014-es Párizsi Autószalon volt, az újdonság már a kor követelményeinek  megfelelő valódi szabadidő-autó (SUV).

Suzuki_Vitara_old_016

Idén Frankfurtban leplezték le az 1,4-es Boosterjet turbómotorral szerelt Vitara S-t, amely kívülről is jól megkülönböztethető a társaitól.

Suzuki_Vitara_old_017

Az eltérő hűtőrács mellett a legfőbb változás az igényesebb utastér, ahol Alcantara bőrből készült borításokat is találni. Az S melletti másik érv, hogy 1,4 literes, 140 lóerőt és 220 Nm nyomatékot teljesítő turbómotor hajtja.

Suzuki_Vitara_old_001

A Vitara történetéhez nem tartozik, de mint érdekességet érdemes meg említeni, ha már a Suzuki egzotikus modelljeiről szó van. Ez pedig az amerikai piacra készült Equator. A Suzuki kisteherautó úgy született, hogy a Mi autónk a Kei kategóriában szereplő MR Wagont gyártotta Nissan jelvénnyel (Nissan Moco), cserébe megkapták a Navarrát a tengerentúlon. A két cég együttműködése 2006-ban indult útjára.

2012_suzuki_equator_actf34_ns_92712_717

Ha ismerős a forma az nem a véletlen műve: a felénk Nissan Navarra néven futó kisteherautó az alapja a Suzuki pickupjának.

2012_suzuki_equator_r34_fe_805111_717

Az Egyesült Államokban Nissan Frontier néven árult autó Suzukira átjelvényezett klónja nem sokáig volt a piacon, mert a pénzügyi válság és a szegényes amerikai modellválaszték miatt 2011-ben csődöt jelentett a japánok amerikai autós részlege. Pár éve már csak motorkerékpárokat és hajó motorokat árulnak az óceánon túl. 

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: Chevrolet, Suzuki