A rovat egy igazi gyöngyszemmel bővült. A hajdani Szovjetunió felbomlása utáni vadkapitalizmust leíró könyv, nem a fantázia szüleménye, hanem a kőkemény valóság, a műben sok igazság lehet, mert a szerzőjét megölték.

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Paul Klebnyikov újságíró, orosz emigránsok gyermekeként született az Egyesült Államokban, első Szovjetunióbeli útjára 1984-ben került sor, akkor turistaként lépett be a hatalmas országba. Klebnyikov az oknyomozó újságírás egyik legjobbja volt, jellemzői a merészség, a bátorság és a tárgyilagosság. Nem irodában ücsörgő elméleti szakember volt, hanem gyakorlatias, a dolgoknak személyesen utánajáró. A Forbes magazin amerikai verziójánál dolgozott, és az orosz kiadásnál is ténykedett. Könyvének címe Keresztapa a Kremlben: Borisz Berezovszkij és Oroszország kirablása. Sokat mondó cím.

keresztapa-a-kremlben--689313-90 (1)

A mű arról az időszakról rántja le a leplet, mikor az oroszországi hírek arról szóltak, hogy üzletembereket, bankigazgatókat robbantottak fel vagy lőttek le. Az ezek háttérében lévő játszmákat, hatalmi harcokat és az ország kifosztását írja le Klebnyikov, tényszerűen. A könyvben sok munka fekszik, több éves nyomozás, interjúk százai különböző üzletemberekkel, titkosszolgálati vezetőkkel, katonákkal, politikusokkal. Majd a mozaik darabkák összerakása és a teljes kép leírása a könyvben.

Hlebnikov-polWikipedia

A mű elolvasása azért javasolt, mert képet kaphatunk arról, hogy hazánkban mi mehetett a háttérben, Magyarországon elég nagy a csend sok témában pl. privatizáció, olajügyek, ügynök listák stb. Minő véletlen, hogy itthon egy kiadást élt meg a mű és Klebnyikov többi könyvét sem a dobták piacra…

A külföldre kényszerített Berezovszkij ténykedéseiről szól az írásmű, amiben az AvtoVaz, azaz a Lada is szerepel. Elég huncut dolgok voltak a hajó emblémájú autó körül. Tavaly februárban, meglepetésre a Renault lett a befutó és szerzett 25 százalékos részesedést a márkában. A tárgyalásokat és mögöttük zajló dolgokat szívesen megnéztem volna, főleg úgy, hogy végig másoknak állt a zászló, nem a célba érő franciáknak. A könyvben megemlítik a Volga menti településről indult, félárva Oleg Deripraszkát, aki alumíniumban utazó üzletember. A 2008-as adatok 28,6 milliárd dolláros birodalomról szólnak, a 2003-ból származó információk 1,5 milliárd dolláros magánvagyonról adtak hírt. Deripaszka az erőszakos felvásárlásairól híresült el, és arról, hogy cégbirodalmát még a munkatársai sem látják át. Az egyik autós szál Deripaszkánál 2000-ben indult, a Gaz megvételével.

075087600_1217415684

Nemrég elkezdték a Dodge Stratus/Chrysler Sebring alapján készíteni az új Volgát, aminek első példányát Putyin elnök vezette le a szerelőszalagról.

090712700_1217415130

A Gaz erős haszonjárműves vonallal is rendelkezik és régi kapcsolata van a Magna-Steyrrel. Az osztrák agytröszt, levehetetlen hengerfejű (mono blokk) dízelmotorját alkalmazták a járműveikben.

2006. július 31-én a Gaz tulajdonossá vált az LDV-ben, a hajdani Daf, Leyland kishaszonjárművek utód cégében. Az angol haszonjármű márka nemrég jelentett csődöt, pedig az orosz üzletemberek mellett igazi nagyágyúk is dolgoztak náluk, pl. Martin Leach.

310706ldv

A kép baloldalán látható a korábbi európai Ford vezér és Maserati főnök, aki az LDV-nél is ügyvezetett. Két éve éledt fel ez a szál ismét, ekkor egy igen kellemes összegért, Deripaszka 68,6 százalékos részvénytöbbséget szerzett a Magna-Steyrben. Van esze a fickónak, a bérgyártással, fejlesztéssel foglakozó, négykerékhajtás specialista vállalat igen jó szerzemény.

magna

Kérdés: mostanság ki akarja megvenni az Opelt? Igen talált, a Magna-Steyr. Az amerikai tulajdonú vállalat ódzkodik a kanadai-osztrák–orosz triótól, mert a számos Opel szabadalommal igen jól járnak a vevők, nem beszélve a beígért állami támogatásról. Ha már az orosz autóknál járunk, meg kell említeni a német roncs prémiumot kihasználó Lada importőröket, akik elkezdték forgalmazni a klasszikus, hátsó hajtású típusokat. Az Euro IV-es motorral szerelt gépek olcsóságukkal hódítanak.

061107_02_lad

Ugorjunk vissza a Keresztapa a Kremlben című műhöz. Maradjunk annyiban, hogy Oroszországban a nyugdíjas kort nem élik meg az oknyomozó újságírók. 2001 és 2007 között 35 cikkírót küldtek át a másvilágra. Köztük volt Paul Klebnyikov is. 2004. július 9-én lőtték le, mikor kilépett a szerkesztőség bejáratán, kilenc golyó repült ki a lassan mozgó járműben ülő férfi fegyveréből. Ebből négy találta el Klebnyikovot. Hogy a Ladából lövő fekete inges és társai biztosra mentek, abból lehet következtetni, hogy sérültet ellátó kórházban megállt a lift, mikor a műtőbe vitték a meglőtt férfit…
Klebnyikov meghalt, a feleségén és három gyermekén kívül az olvasói, kollégái is gyászolják, azóta sem derült ki ki követte el a gyilkosságot és az sem, hogy ki volt a  megbízó. Olvassanak Klebnyikovtól.

Szerző: Paul Klebnyikov
Cím: Keresztapa a Kremlben: Borisz Berezovszkij és Oroszország kirablása
Kiadó: Tiara Zrt.
Kiadás éve: 2001
ISBN:9789630056564

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: Lada, Gaz, Magna Steyr, Forbes, www.antikvarium.hu