Megtudhatja ebből a bejegyzésből, hogy ki a korszerű turbódízelek atyja, kinek köszönheti a Mercedes a töréstesztek elindítását és rengeteg más életmentő találmányt. Ki készítette a VW Bogarat valójában? Ki az a magyar mérnök, aki ott volt az autó sorozatgyártásának a kidolgozásánál?

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Ki találta fel a porlasztót?

Csonka János és Bánki Donát, akik 1893. február 11-én adták be az „Újítások petroleummotorokon” néven futó dokumentációt a Találmányi Hivatalba. Az általuk feltalált porlasztó megkönnyítette a benzinnek a motorba juttatását, egy kis baki azért történt: a bejegyzés előtt egy nappal már nyilvánosságra hozták az elképzelésüket.

Galamb_Jozsef_belyeg

Ki vett részt a legendás Ford T Modell megalkotásában?

Talán a legismertebb magyar autós szakember, Galamb József. Mesébe illő a Makón született szegénylegény karrierje, amely megerősítette a jó hírét a hazai szürkeállománynak és a magas színvonalú oktatásnak. Galamb József 1881. február 3-án született és az itthoni tanulmányait követően elkezdte az akkoriban kötelező világjárást. Ennek következményeként került az Egyesült Államokba és a Fordhoz. Az óceánon túl együtt dolgozott Henry Ford gyáralapítóval és az őt az igazgatói székben követő fiával is.

Farmer with Tractor and Model T

Mivel vitte még előre az autóipart Galamb?

A T Modell mellett, a futószalagon való termelés meghonosítása, tökéletesítése is a nevéhez fűződik. Az A Modellen is dolgozott. Ezen felül a rendkívül egyszerű, vaskerekeiről elhíresült Fordson traktor tervezésében is részt vett, Galamb József 1955-ben hunyt el.

Model T Callout Side Sectional Diagram

Más magyar a Fordnál?

Természetesen más magyar szakemberek is hozzájárultak az amerikai autóiparhoz, a Fordnál dolgozott még Farkas Jenő és Nádor Imre. Farkas Káldon született, a Magyarországon tanult mérnök az Egyesült Államokba utazott és 1913-tól dolgozott a kék oválnak. A fent emlegetett Fordson traktor tervezéséből vette ki a részét. Ezen felül Farkas részt vett a világ első V8-as motorral szerelt személyautójának a tervezésében (Ford A Modell). Egész karrierje alatt Ford alkalmazott volt, 81 évesen, 1963. február 24-én hunyt el Laguna Beach-ben, Kaliforniában. Farkasnál is jobban elfeledett szakember volt Nádor Imre, ő is az A Modell és a Fordson traktor megalkotásán tevékenykedett.Watch Full Movie Online Streaming Online and Download

Bareényi_Bela

Kinek köszönhetjük a mai biztonságos autókat?

Barényi Bélának, aki 1907-ben, egy Bécs melletti városkában született, édesapja magyar katonatiszt volt és ezért félig magyarnak vallotta magát. Érettségi után a Bécsi Műszaki Egyetemen folytatta a tanulmányait. Elég korán kezdte a biztonságra fókuszálást: 1925-ben már szabadalmaztatta a balesetkor összecsukódó kormányoszlopot. Az autókban jó ideje használt gyűrődő zónák megalkotása neki köszönhető. Nehéz felsorolni az érdemeit, az 1950-es években Barényi hatására indította el a Mercedes-Benz a törésteszteket… Munkatempóját jellemzi, hogy közel 2500 autóipari találmánya volt!

Barenyi_Bela_Autoblogger.hu

Mennyire becsülik meg az itthon alig ismert Barényit külföldön?

Nagyon, 1994-ben az autóipar halhatatlanjai közé is beválasztották. A Mercedes sajtóarchívumában például ékezetekkel írják ki a nevét, ezen felül számtalan fotó, sajtóanyag található róla és munkásságáról. Németországban utcát is neveztek el Barényi Béláról, a szép kort megért mérnök 1997-ben távozott az élők sorából.

Caption orig.: Genfer Automobil-Salon, 1963. Béla Barényi (re), Paul Bracq bei der Vorstellung des Mercedes-Benz 230 SL Pagode.

Ki tervezte a legendás Volkswagen Bogarat?

A sajtóanyagok, az újságok és „mindenki” úgy tudja, hogy a kiváló versenyautókat, harci járműveket és sok minden mást alkotó Ferdinand Porsche a Bogár atyja. Ezzel szemben 1955-ben véget ért egy per, amely egy hosszadalmas vitának vetett végett: Barényi Béla megkapta a követelését, egy német márkát, ezzel a hivatalosan is ő tervezte a VW Bogarat. A mögötte lévő sztori az, hogy Barényi, Hans Lendwinkával együtt készített egy gömbölyded formájú, farmotoros népautót (Tatra T97). A Hitler által kiírt pályázaton viszont Porsche nyert, a tőlük „csent” technikával és formával.

dr_Anisits_03

Kit hívnak Dízel Pápának?

Az 1938-ban, Szolnokon született dr. Anisits Ferencet. Az Ausztriában nyugdíjas éveit töltő mérnök 1957 után távozott az országból, utána a robbanómotorok születési helyén, a Deutznál dolgozott. A Dízel Pápa elnevezés és számos kitüntetés azért kapta Anisits Ferenc, mert a BMW dízel részlegénél világra szólót alkotott.

dr_Anisits01

Mivel csinált „forradalmat” dr. Anisits Ferenc?

Azzal, hogy az 1980-as évekig mostoha gyerekként kezelt dízel motorok működését olyan szintre emelte, aminek segítésével divatba jöttek a dízelek. Az alacsony fogyasztás, magas nyomaték, viszonylagos csendesség, környezetbarátság jellemzi a dízel pápa által megálmodott motorokat. A dízel személyautó motorok hatékonyságára jellemző, hogy 24 órás sportautó versenyt nyertek a 320d típussal (1998)!

Benedek Attila

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: BMW, Ford, Mercedes-Benz