A kérdések és válaszok rovatban egy igen kényes kérdéskör lesz feszegetve, a környezetvédelem. Olyan területek lesznek érintve, mint az összeesküvés elméletek, az üvegházhatás, a környezetvédők és a politikusok miért szeretik rugdalni az autógyárakat, miközben a tehenek sokkal nagyobb CO2 kibocsájtók?veroxybd.com

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Miért fontos a környezetvédelem az autóiparban?

Azért mert, úgy néz ki, hogy a Föld hőmérséklete folyamatosan emelkedik és ennek egyik lehetséges kiváltó oka a levegőbe kerülő túl sok szén-dioxid. Az Európai Unió és az Egyesült Államok kormánya is különféle rendeletekkel szabályozza az autók jövőbeli CO2 kibocsátását, fogyasztását. Ennek köszönhetően, a gyáraknak egyre gazdaságosabb modelleket kell piacra dobniuk. Ezen felül, magát a gyártási folyamatot is egyre zöldebbé teszik.

Mit jelent az üvegházhatás?

Azt, hogy a bolygóra bejutó napfény a felszínről visszaverődve hővé alakul, és ez a meleg nem tud teljes mértékben kijutni a légkörből. A légkör magasabb rétegeiben lévő üvegházhatású gázok visszaverik a hőt, ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Föld átlaghőmérséklete enyhén, de emelkedik. A globális (mindenre kiterjedő, átfogó) melegedéssel nem mindenki ért egyet, a tudósok között sincs egységes álláspont ennek a valódi okáról. Sokan úgy vélik, a Föld hőmérséklete ciklikusan változik és most éppen egy emelkedő részben vagyunk, amihez hozzájárul még a környezetszennyezés is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyakunkon a globális felmelegedés és az elsivatagosodás?

A környezetünk állapotáról beszámoló kutatási adatok, sokszor eltérő információkat közölnek. A vadabb nézetekkel a bulvárlapok, tévéhíradók, dokumentumfilmek előszeretettel szokták ijesztgetni és félelemben tartani az átlagembert. Az autóipar egyik legmarkánsabb, sok cégnél sikeres ügyvezetője, a Dodge Viper kitalálója Robert A. Lutz a: „a total crock of shit” mondattal illette a globális felmelegedést. Ezt talán, „az egész egy kalap szar” kifejezésre lehetne legjobban magyarítani. Ez a szkeptikus hozzáállás okozott egy kis pr gondot a munkahelyének (GM), ugyanis akkoriban gőzerővel dolgoztak a Chevy Volt/Opel Ampera zöldautón…

Update: az már jelent valamit, ha rengeteg politikus nyüzsög valami körül, főleg ha olyan dologról van szó, amivel lehet ijesztgetni az embereket és sok pénz van benne. Ez az egyik irányadó, hogy nem feltétlenül igaz a felmelegedési történet. 2016-ban feltörték Soros Gyuribácsi levelezését, amiből sok érdekesség kiderült, például, hogy melyik társadalom bomlasztó szervezete, milyen céllal és hol működik és kiket támogat nyakatekert utakon. Érdekes módon, nem kapta fel az itthoni fősodratú média, hogy Al Gore, hajdani amerikai alelnök felmelegedés párti, környezetvédő aktivista felmelegedés kampányait dollár milliókkal tolta Soros György, persze rejtetten.

Honnan ered az üvegházhatás kifejezés?

Az elnevezés onnan ered, hogy az üvegházakban, a fóliasátrakban ugyan ez a jelenség játszódik le: felmelegíti őket a napfény, de a az üveg és a fólia nem engedi ki a bent keletkezett hőt, és belül jóval melegebb van, mint kint.

Mit jelent a hirdetésekben, prospektusokon olvasható CO2 g/km felirat?

A CO2, szén-dioxidot jelent, ez az a gáz, amit a kipufogó gázokban megtalálható és hozzájárul a felmelegedéshez is. A g/km mértékegység és azt mutatja, hogy az autó egy kilométeres távon, hány gramm szén-dioxidot enged a levegőbe. A 99 g/km az egy igen jó érték, sportautók, luxus limuzinok sokszor kilométerenként 300-400 grammot is eregetnek.

Milyen módszerekkel próbálják zöldebbé tenni a gyárak az autókat?

Mostanában ötféle fő vonal létezik, amivel környezetbarátabbá varázsolhatók a járművek. Az első háromtól azonnali eredmények várhatók. Az elérendő cél – a szennyezőanyag kibocsátás mentes közlekedés – a jelen állás szerint két úton valósulhat meg.

Volvo_World_Record_truck

Melyek ezek a lehetőségek?

Egyik az autók tömegének a csökkentése, ezzel a módszerrel pár deci fogyasztás csökkenés érhető el. A másik vonal, hogy a meglévő motorokat teszik gazdaságosabbá és kis hengerűrtartalmú turbós motorokat használnak. Ezt a két fogyasztást csökkentő dolgot persze kombinálják a gyárak.
A harmadik út egy köztes megoldás, ami elvisz a végső célhoz, ez a hibrideknek a területe. A szennyezőanyag mentes közlekedés terén két működképes lehetőség látszik belátható időn belül megvalósíthatónak: egyik a hidrogén alkalmazása hajtóanyagként, a másik pedig az elektromossággal működtetett autók.

A gyárak önként, vidáman és dalolva gyártanak zöldebb autókat?

Nem. Ugyanis a zöld autók, drágább, kifinomultabb technikával készülnek, ezek kifejlesztése, gyártása több pénzbe kerül és ez megdrágítja az autót. Az autógyárak az Európai Unióban sikeresen harcoltak a kitűzött – elég irreális – CO2 határértékek megváltoztatásért.

Az autógyárak mire használják a környezetvédelmet?

A leginkább arra, hogy a önmagukat minél jobb képben tüntessék fel a vásárlók és a közvélemény előtt. A termelés zöldítése, az egyre több zöld modell kiváló marketing és pr fegyver az autógyárak kezében.

Csak az autó tehető felelőssé a szennyezésért?

Nem. Az tény, hogy a Földön „helyzet van” a környezetvédelem terén is, de sokan úgy vélik, hogy a mindenki szeme előtt lévő autót a legkönnyebb beállítani bűnbaknak és üldözni. Például a szénnel, olajjal működő hőerőművek, mintha kevesebb figyelmet kapnának a politikusoktól, zöldektől. Vagy ott vannak a tehenek, birkák, amelyek emésztése közben rengeteg metángáz (CH4) szabadul fel. A metán 23-szor jobban elősegíti az üvegházhatást, mint a CO2 és egy tehén napi termelése elég szép érték.

McLaren 650S-21212

Miért kerültek célkeresztbe az autógyárak?

Azért mert az autóval, a füstöt okádó öreg buszokkal mindennap találkozni, magyarul szem előtt van, látható, jól lehet dühödten mutogatni rájuk. Az autógyárakkal harcolni EU szinten talán egyszerűbb, mint az energia szektor nagyágyúit cseszegtetni vagy olyan réteget szekírozni rendelkezésekkel, amely a nemtetszését úgy is ki tudja nyilvánítani, hogy a trágyaszóró gépeivel a minisztérium elé vonul. Ráadásul a gazdálkodók szavazó polgárok, ezen felül a sajtóban, közösségi médiában rossz fényben tünteti fel a döntéshozó szervezetet a trágyával meghintett minisztériumi alkalmazottak és a koszos, szagos épületek…

* A szerző nem a parasztgazdák ellen van, csak ez a terület jó példa a törvényhozók működésére. Ezen felül, tőlünk nyugatabbra már vannak zárt istállók, ahol kezelik a tehén szellentések káros gázait. Ez komoly, figyelnek ők is a környezetre!

Who_Killed_The_Electric_Car_cover

Mi van a vízzel működő autóval és hasonló zöld találmányokkal?

Ez egy igen érdekes kérdés. A benzint, gázolajat nélkülöző autóipari és energiával kapcsolatos találmányok általános útja a következő: olvasott róla anno az ember az Autó-Motorban, hogy vízzel menő autó Ausztráliában, meg ezt találták ki, így működött, meg úgy működött és van róla youtube videó is. Erre jönnek a hivatalos cáfolatok az akadémiai tagoktól, tudós emberektől, szaktekintélyektől, aki kijelentik: Ezt lehetetlen megvalósítani, hiszen ellenkezik ezzel meg azzal a fizikai törvénnyel stb.. A kitalálója persze őrült, később meghalt egy balesetben, a találmánya pedig odaveszett. A lényeg, hogy sok érdekes találmányról hallani, de még mindig többségében a hagyományos energia forrásokat használjuk, egyik újdonság sem jutott el arra a szintre az utóbbi bő száz évben, hogy napi használatban legyen és az átlagember életét megkönnyítse.

Összeesküvés elméletek?

Előfordulnak. Az energiával kapcsolatos találmányok terén találni furcsaságokat, mintha túlságosan is le lennénk ragadva a kőolaj alapú anyagoknál. A fekete arany felhasználása folyamatosan emelkedik, az olajban utazó ipar pedig szépen emeli az árakat, és egyre jobban riogatja, fenyegeti a fogyasztókat a kőolaj készletek vészes csökkenésével. Ebből a feltételezésből természetesen nem tudni, hogy mi az igaz.
Többen úgy vélik, hogy mindez azért történik, hogy a hatalmas gazdasági és egyéb befolyással rendelkező óriáscégek még nagyobb bevételekre és hatalomra tegyenek szert. Ezért valahogy nem igazán kerülnek hasznosításra az itt-ott feltűnő szuper találmányok. Ezekről és hátterükről Dr. Egely György: Tiltott találmányok és a Vízautók… antigravitáció című könyvekben találhat adatokat.

Benedek Attila

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: Dodge, McLaren, Volvo