Nosztalgia következik, olyan nevekkel, mint Csepel és az Ikarus. Ebből a bejegyzésből megtudja, milyen dicső múltja van a hazai haszongépjármű gyártásnak. Képbe kerülhet, hogy mikor és honnan indult a világhíressé vált Ikarus. Ezen felül megtudhatja, kinek dolgozott bérmunkába a Csepel.

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Honnan indult az Ikarus?

A görög hősről, Ikarosz elnevezett autóbuszos vállalkozás gyökerei 1895-ig vezethetők vissza, Uhri Imre kovács és kocsigyártó üzemével indult a márka. A Budapesten működő kovácsműhely és kocsigyár egyre jobban terjeszkedett, 1927-ben például hatvan darab favázas buszra kapott megrendelést. Az 1930-as évekbeli gazdasági válság nem kímélte a gyárat, 1933-ban csődbe ment.

Raba_autoblogger.hu8

Mi történt a második világháborút követően?

A busz részleg 1942-ben elköltözött Mátyásföldre, a háború okozta károkat rendbe hozták és elindult a termelés. Majd jött az államosítás, ezért a család „önként és dalolva” átadta a saját vállalatát az államnak, 1949-ben váltottak nevet, így született az Ikarus Karosszéria és Járműgyár.

Ikarus_old_autoblogger.hu4

Siker és csillogás?

Igen. Az 1970-ben a Nizzai és 1971-es Monte Carlo-i buszkiállításokon igen jó helyezéseket értek el járműveikkel. Ez nem csak a hajdani szocialista országokban tette ismertté a márkát, hanem nyugaton is sikeresen szerepelt az Ikarus. A termelés nagyságáról elmond mindent, hogy 1971-ben százezer buszt készítettek!

Ikarus_old_autoblogger.hu8

Mi történt a rendszerváltás után?

Előre lehetett látni, hogy helyzet lesz. Csúcsra járatták a gyártást, mert a KGST-nek köszönhetően, konkurencia nélküli biztos piaccal rendelkeztek a hajdani szocialista országokban. A fejlesztések elmaradtak, így borítékolható volt a fejreállás. 1998-ban érkezett az külhoni tulajdonú Irisbus, a gazdaságossá válást leépítéssel és átszervezésekkel próbálták megoldani. A külföldiek után Széles Gábor vállalkozó érkezett, de ez a megoldás sem volt hosszú életű. 2007. december 31-én zárt be az világhírű márka gyára, az utolsó busz december 11-én hagyta el az üzemet. Az Ikarus újraélesztése 2010-ben megtörtént, a Ikarusbus Kft. és a Rába Nyrt. közös munkája nyomán.

Csepel_autoblogger.hu_02

Mikor indult a Csepel?

A motorkerékpár, autóbusz, hajó, traktor és teherautó gyártásra szakosodott Csepelt, 1949. november 18-án hozták létre. A név, a helyből adódott, ugyanis a Budapest déli részén lévő Csepel szigetről kapta a nevét a márka. A gyár helye bejáratott volt, mert a hajdani Wiess Manfréd repülőgépgyárban kezdte a működését a Csepel.

Csepel_autoblogger.hu_09

Melyik Csepel teherautó a leghíresebb?

Talán a D344-es típus, ez az autó leginkább arról ismert, hogy a hazai hadseregben több évtizedig szolgált. Ezen felül a világ számos országába exportálták.

Csepel_autoblogger.hu_01

Milyen járművekbe építettek be még a Csepel alkatrészeket?

A Csepeleknél alkalmazott motorokat, futóműveket páncélozott csapatszállítókba (PSZA) és a FUG-nak hívott, felderítő és úszó gépkocsikba építették be. Ezeket a katonai járműveket a magyar honvédségnél alkalmazták.

Csepel_Volvo_Laplander

Melyik nyugati autógyárnak dolgozott bérmunkába a Csepel?

A Volvónak a terepjáróját, az igen ügyes terep képességekkel megáldott Lapplandert készítették a Csepelnél. A járgány első példányai 1976-ban kerültek le a gyártó sorról, 1980-ban, körül-belül ezer példány elkészülte után hagyták abba a gyártását.

Csepel_autoblogger.hu_03

Melyik Csepel teherautó előzte meg a korát?

Az D588-as. A katonaság és civilek által is használt jármű különlegessége a futóművében rejlett. A három tengelyes teherkocsi nem a megszokott merev kivitelű futóművekkel rendelkezett, hanem független kialakítással. Ez a megoldás könnyebb és elviekben jobb terepképességekkel és menettulajdonságokkal ruházta fel a D588-at. Ennek a konstrukciónak létezik négy tengelyes kivitele, amiből egyetlen példányt gyártottak.

Csepel_autoblogger.hu_02

Mi történt a Csepellel?

Sajnos a rendszerváltást nem élte túl a szépreményű vállalat. A külföldi konkurenciával egy ideig próbálta tartani frontot a gyár, de az 1949 novemberében indult márka 1992-ben felszámolásra került és 1996-ban ment csődbe. Oka, hogy beszállítóként az Ikarus-nak dolgozott, de az orosz megrendelésekbe belebukó buszgyár csődbe ment, így magával rántotta a Csepelt is.

Benedek Attila

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: Benedek Attila, Rába, Volvo, www.facebook.com/pages/Csepel-Autó-volt-egyszer-egy-autógyár/