Nosztalgia következik, olyan nevekkel, mint a Rába. Ebből a bejegyzésből megtudja, milyen dicső múltja van a hazai haszongépjármű gyártásnak. Képbe kerülhet, hogy ki készítette a világ első négykerékhajtású és kormányzású teherautóját. Miért hívták Edének a Rába kamionokat? Ha meg akarja tudni, hogy miért nem gyárthatott Magyarország az átkosban személyautókat, akkor feltétlen olvasson tovább!

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Mit jelent a KGST?

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsát jelöli, amelyet hajdani szocialista országok alapítottak: Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia és a Szovjetunió. Az 1949 januárjában létre jött társulás 1991-ig működött. A szervezetnek az volt a feladata, hogy a tagországok közötti gazdasági együttműködéseket összehangolja. Az egyik fő irányelvük az volt, hogy a résztvevő országok között felosztották, hogy mely nemzet, mit termeljen, mire álljon rá az ipara.

Raba_autoblogger.hu9

Miért szorult háttérbe Magyarországon a személyautó és a motorkerékpár gyártás?

A fent emlegetett KGST miatt, ugyanis az irányelv az volt, hogy Magyarország a személykocsikat és a motorkerékpárokat a KGST országokból szerzi be. A baráti országok pedig tőlünk vásárolnak teherautókat, teherkocsi alkatrészeket és buszokat. Ezért látni a hajdani Szovjetunió tagállamaiban annyi Ikarus buszt, ezek a masinák eljutottak Kubába és a távol-keleten lévő Vlagyivosztokba is!

Raba_autoblogger.hu11

Mikor alapították a Rába Waggon és gépgyárat?

Érdemes tudni, hogy Magyarország egyik legrégebbi iparvállalata a Rába, Győrben alapították 1896. december 28-án, pontban tíz órakor. Azért van meg a hajszálpontos időpont, mert ekkor tartotta az első közgyűlést a kilenc részvényes.

Mi volt a profilja Rábának a kezdetekben?

A Waggon és gépgyár kifejezés jól mutatja a termék kört, jó ideig a vasútra koncentráltak, a színvonalról elárul mindent, hogy Győrben készültek a londoni metró kocsijai (1901)! Az egyik korabeli szenzáció, hogy a Rába munkatársai 1908-ban elszállítottak egy ötven méter hosszú hidat, fontos adat, hogy két kilométernyit fuvarozták a száz tonnás vasszerkezetet… A Rába korszerűségére jellemző, hogy Gustave Eiffel tervezte a kovács műhelyük berendezéseit. Eiffel úr nevéhez fűződik a Nyugati Pályaudvar épülete is, de a zseniális mérnök leginkább a párizsi Eiffel toronyról híresült el.

Raba_autoblogger.hu10

Hol készítettek a világ első négykerékhajtású és négy kerék kormányzású teherautóját?

A Rábánál, ahol Tlaskál vezérkari százados és Koroknay mérnök vezetésével elkészült a világ legelső benzin motoros, mechanikus összkerékhajtású és kormányzású járműve. Ezzel a teljesítménnyel nem csak a teherautóknál, hanem a személykocsik között is elsők lettek. Ha ez nem lenne elég, két adalék: 1904-ben történt mindez, szakértőként pedig közreműködött egy mérnök, akit úgy hívtak, hogy Ferdinand Porsche. Igen, a legendás mérnök, akinek a fia (Ferry) a második világháborút követően kezdte el a VW Bogár technikáján alapuló Porsche sportkocsikat készíteni.

Mikor készült az első Rába személyautó?

1913-ban jött ki az első személyautó, amely a Rába Grand névre hallgatott és ebben az esztendőben startolt a V típusú teherautó is. A Rába Alpha az első világháború kezdésének az évében, 1914-ben indult hódító útjára, de a világégés megtörte az 5 és 15 lóerős jármű karrierjét.

Rába_Botond

Melyik típus volt a második világháború legsikeresebb magyar katonai járműve?

Egyértelműen a Rába Botond teherkocsi. A Winkler Dezső tervei alapján készült három tengelyes Botondból 1939. július elsején 150 darabot adtak át a hadseregnek, 1940. július 30-án viszont már 1250 darab Botond került a frontvonalakra.

Rába_Botond2

Mi történt a második világháborút követően?

A lebombázott és széthordott gyár talpra állt, 1949-ben pedig átszervezték a Rábát. Kikerült a repülő, a vonat és sok minden más a kínálatból, maradt a teherautó, busz és a ma is virágzó futóműgyártás.

Raba_autoblogger.hu7

A rendszerváltást túlélte a Rába?

Igen. A hajdani nagyvállalat túlélte rendszerváltást, a szerteágazó tevékenységet végző cég 1992-től újra részvénytársaságként működik. A vezetés átnézte a működést és profil tisztítást végzett: a veszteséges motorgyártást eladták és a buszok készítését abbahagyták. A hadi ösvényre ismét ráléptek, 2003-tól gyártanak katonai teherautókat a hazai haderő részére.

Raba_autoblogger.hu4

Miért hívták a Rába kamionokat Edének?

Az igazgató keresztneve után kapta a becenevet a hazai kamion, ugyanis a Rába fénykorában húszezer főt foglakoztatott és ennek az aranykornak volt a legendás vezérigazgatója Horváth Ede. Vörös bárónak is nevezték az 1964-től 1989-ig a cég élén álló ügyvezetőt, neki köszönhetők a Rába rendszerváltás előtti tengerentúli és nyugat-európai üzleti sikerei. Horváth Könyvben is megírta a Rába és a saját történetét, Én volnék a Vörös báró? címmel. Horváth Ede 1998-ban hunyt el.

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotó: Rába és internet