Ebben a bejegyzésben hat autóipari vezetőt bemutató mű ajánlóját olvashatja. A könyv segítségével képbe kerülhet az autógyárak működésével és a hat nagy formátumú vezető életútjával, eredményeivel.

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

A hazai autósújságok többségének valamilyen szinten megvan kötve a keze, mert a gazdasági érdekeik miatt jó viszonyba kell lenniük a náluk hirdető vezérképviseletekkel és autókereskedőkkel. Ezért ha kritikusabb hangot üt meg a lap, akkor a következő reakciók lehetnek.

A reakcióknak több fokozata létezik, elméleti síkon az első, a márkaképviselet sajtó és PR* főnökének a sértődése, amit követhetnek különféle szankciók, pl. az aktuális külföldi sajtóbemutatóról való lemaradás. A következő lépés a finom lecsesző telefon a szerkesztőségbe, hogy „Józsikám, hogy gondoljátok ezt és nem kéne…”. A harmadik lépcső az „Ezek tiszta hülyék.” mondat után a komolyabb sértődés, a hirdetés megvonás belebegtetése és megcselekvése. A legvégső eset, hogy a vezérképviseletet annyira berágatják a folyamatosan kritikus hangvétellel, hogy nem adnak az újságnak tesztautót, még a márkakereskedők sem.
A gazdasági függőség könyves vonalon is megvan, pl. néhány mondat, megjegyzés, rész kimaradt egyik-másik művemből, mert a kiadó tartott a sértődéstől, aminek a vége, hogy a nem fog hirdetni a márkaképviselet. Az újságoknak, kiadóknak a túlélésük érdekében keskeny sávon kell lavírozniuk, ez a határ biztosítja az olvasó tájékoztatását, az újság hitelességét és a hirdető kiszolgálását. Ebből a szemszögből szemlélve izgalmas a Hat férfi, aki megteremtette a modern autóipart című könyv, mert a szerzőt csak az olvasó kiszolgálása érdekli, tesz a gyárak sajtósainak, piárosainak a megjegyzéseire.

Hatférficímlap2

Elsőként pár sor az íróról. Richard A. Johnson autós szakújságíró, sokáig tevékenykedett az Automotive News-nál, ezen kívül társszerzője néhány statisztikával kapcsolatos könyvnek. Az újságról és a netes kiadásáról annyit érdemes tudni, hogy a hazai autós sajtó innen szerzi be a hírei többségét. Ami ott megjelenik, az szinte szentírásnak vehető, ráadásul pontos, gyors az újság. Nem tesztekkel van tele, hanem a szakmáról szóló anyagokkal. Bejáratosak az autógyárak legfelsőbb vezetőihez, a szürke egérnek tűnő, de nagy hatalmú beszállítókkal is jó kapcsolatokat ápolnak. Tehát jól informált médiumról van szó, ahol a tűzhöz közel álló munkatársak dolgoznak. Ezt azért érdemes az elején kifejteni, mert súlyt ad a műnek.
A tavalyi évem autós könyvek írásával telt, ezzel szórakoztattam magam és úgy látszik másokat is. Elég sok információt használtam az említett könyvből. Azért nagyon szimpatikus a mű, mert jól látszik a különbség az autógyárak hivatalos sajtóközleményei által felállított steril kép és a valóság között. Néhány példa az életszagúságra.

Két esztendeje volt hetven éves Ferdinand Piech, a Porsche unoka. Erről kaptam hivatalos közleményt, de érthető okok miatt kimaradt belőle pár dolog. Piech eredményei előtt le a kalappal, azok elvitathatatlanok. Az átlagos, Opel imázsú, a mezőnybe beleszürkült Audit, a Mercedes és a BMW színvonalára emelte és ez mellett, egy hatalmas autós birodalmat hozott össze. Hogy ez minként jött létre, hogyan fanatizálta a munkatársait, miként haladt szélsebesen a ranglétrán azt megtalálják a műben.

Dr.FerdinandPiech

Néhány bulvárosabb szösszenet a szédületes tempóban élő és dolgozó, technika mániás Piechről: mikor a VW vezetőjévé vált az első három évben több, mint húsz VW felsővezetőtől szabadult meg. Több emberrel rúgta össze a port, amint a könyvben szereplő másik öt főnök összesen. 1994 végén ez odáig fajult, hogy néhány ügyvezető a felügyelőbizottság elnökéhez fordult nyílt levélben. Egy mondat a levélből: „ezt a céget pszichopata vonásokat mutató ember irányítja.” Piech munkássága mellett néhány csepp igen érdekes magánéleti adatot is közre adott a szerző.

Mind a hat autóipari vezető igazi nagypályás fickó, a könyv bepillantást enged a dolgok menetébe. Találhatók információk az európai és az amerikai autó használati szokásokról. Személyes kedvencem a svájci születésű Robert A. Lutz, aki inkább Bob Lutz-ként ismert, bőven túl van a hetvenen és nemrég vonult vissza.
A másik hatalmas figura Szoicsiro Honda. A hat általánossal rendelkező férfi építette fel a Honda birodalmat és igen energikus volt: egész életében kedvelte a szebbik nemet és az italt.

SzoichiroHonda

Izgalmas történetek olvashatók a jól felépített könyvben, közben képet kap az olvasó a BMW, az Audi felemelkedéséről, számtalan autó születéséről pl. a Ford Explorer, Audi quattro.

Az autórajongóknak kötelező olvasmányban alig található hiba, az eredeti kiadást nem láttam, de a magyarban a direkt kisbetűvel írt quattro nagy Q-val van írva. A másik baki, hogy egy autónál a fontban megadott súlyt nem váltották át kilóra, és így elég furán mutat a sok ezer kilós súly a személykocsinál.

1976 Henry Ford II and Fiesta S_V2

A hat kiemelkedő vezető a következő: Henry Ford II, Szoicsiro Honda, Lee Iacocca, Robert A. Lutz, Eberhard Kuenheim és Ferdiand Piech. Jó szórakozást!!!!

A könyv elolvasása során a fentiek mellett, a következő kérdésekre kap választ az olvasó:

– Ki volt az az amerikai autóipari vezető, akit az igen kulturált, nagyseggű jelzővel illettek?

– Melyik amerikai autógyárban történt meg a következő jelenet: A hajdani FBI alkalmazott munkatárs, töltött pisztollyal az övében ment kirúgni a maffiózó munkatársat. Ez nem az üldözési mánia miatt volt, hanem mert nagy volt az esélye, hogy fegyver nélkül lelövi a kolléga.

– Milyen módszerek alkalmaztak a maffiával szövetkezett szakszervezetek a gyárak és a dolgozók ellen?

– Melyik két autógyári vezér járt az élen a nők elcsábításában?

– Melyik az az autógyári vezető, akinek köszönhetjük a Chrysler Voyager minibuszt és a Ford Mustangot?

– Melyik ma is munkálkoldó autóipari vezérnek van négy feleségtől 13 gyermeke?

– Melyik autógyár alapítója haragította magára a bankokat?

– Melyik gyár alapítója nélkülözi a felsőfokú és a középiskolai végzettséget?

– Ki emelte fel a BMW-t abba a magasságba amiben most van és ki találta ki az The Ultimate driving machine jelmondatot?

Szerző: Richard A. Johnson
Cím: Hat férfi aki megteremtette a modern autóipart
ISBN szám: 978-963-9442-91-7
Kiadó: Novella

* PR: Public Realations, az a munkakör, osztály egy cégnél, amely a befolyásolja különféle módszerekkel (reklámok, sajtóközlemények, támogatások, média megjelenés stb.) a vállalatról, a cég termékeiről az emberekben kialakult képet.

Ne maradjon le a kisteherautókkal kapcsolatos hírekről, a nap képe rovatról és sok más érdekességről. A friss információkat, rövid híreket az autoblogger.hu facebook oldalának a követésével érheti el. Kövessen!

Fotók: Autoblogger, Honda, Ford, VW